фото: СЕРS
Урсула фон дер Ляєн, президентка Європейської комісії, знову опинилася в епіцентрі суперечок через вотуми недовіри, ініційовані крайнім правим та лівим крилом Європарламенту
Хоча ці motions (запити на недовіру) навряд чи приведуть до її усунення з посади, вони чітко показують, що політичне напруження в ЄС зростає – і це може мати серйозні наслідки для її керівництва та довіри до Комісії.
Про що йдеться
- Дві групи в Європарламенті — Patriots for Europe (крайня справа) та Ліві — висловили критичні зауваження до політика фон дер Ляєн. Зокрема, їх турбує торговельна стратегія з Mercosur, угода з США, а також ставлення Комісії до таких тем як екологія, міграція, і події в Газі.
- Крайні праві критикують “замисли зеленого курсу” (green policies) та неефективне реагування на нелегальну міграцію. Ліві особливо наголошують на “несиметричних” торговельних угодах і звинуваченнях у тому, що Комісія недостатньо рішуче реагує на гуманітарну ситуацію в регіоні Палестини/Ізраїлю.
Процедура і юридичні вимоги
- Для того щоб вотум недовіри (motion of censure) був прийнятий, необхідно дві третини голосів, що брали участь у голосуванні, і більшість усіх членів Європарламенту.
- Для ініціювання такого вотуму потрібно підписи не менш ніж 10% членів ЄП (необхідна кількість — приблизно 72 депутати).
- У липні 2025 року фон дер Ляєн уже успішно пройшла схожий вотум недовіри: тоді за motion було 175 голосів “за”, 360 — “проти”, 18 — утримались; необхідна більшість не була досягнута.
Політичний контекст і значення
З моменту виборів Європарламенту 2024 року спостерігається зростання ролі крайніх партій, зокрема правих популістичних і лівих радикалів.
Це дозволяє їм ініціювати подібні вотуми, навіть знаючи, що вони не пройдуть. Але мета — не стільки усунути фон дер Ляєн, скільки продемонструвати критику і мобілізувати підтримку серед виборців.
Дебати щодо угоди Mercosur, торгівлі з США, екології і соціальної справедливості стають ключовими точками напруги.
Критики вважають, що деякі рішення ЄК ухвалюються з недостатньою прозорістю та без достатнього врахування інтересів певних регіонів, сільського господарства, екологічних норм.
Навіть якщо вотум не призведе до її відставки, фон дер Ляєн отримає “політичний штраф” — зниження довіри в парламенті, необхідність більше враховувати критику з різних політичних таборів
Це підсилює роль середніх груп (центр-праві, соціал-демократи, ліберали) у забезпеченні стабільної більшості, але й ускладнює парламентське управління.
Є ризик, що подібні motion’и ставатимуть регулярним інструментом політичного тиску, що може відволікати від пріоритетів, таких як реформи, європейська інтеграція, реагування на кризові події.
Можливі сценарії
- Фон дер Ляєн виживає голосування, але з великою ціною
Умови коаліції погіршаться, доведеться пропонувати компромісні або поступові зміни в політиці торгівлі або екології, щоб зменшити критику. - Часткові поступки й реформування
Наприклад, більша прозорість у переговорних угодах, зміцнення ролі парламентських комітетів, залучення громадянського суспільства до контролю. - Регулярні вотуми та політичне виснаження
Якщо крайні групи знаходитимуть підтримку серед розчарованих виборців, motion’и можуть використовуватися для мобілізації електорату, навіть без шансів на успіх.
Головне, що зберігає позицію фон дер Ляєн — стабільна підтримка серед центристських і поміркованих груп у Європарламенті. Без цієї підтримки жоден вотум не є успішним
Але факт, що такі ініціативи зростають, каже про те, що Європа очікує змін: у політиці торгівлі, екології, міграції, у більшій відкритості і підзвітності.
У цьому сенсі ці вотуми — не лише політичні атаки, а своєрідний контрольний дзвінок для Комісії: чи зможе вона реагувати на критику і змінювати курс у відповідь на запити європейських громадян і депутатів?