фото: Інтент/Наталя Довбиш
13 травня в Одесі відбулася позачергова сесія міської ради, скликана міським головою Геннадієм Трухановим
Формально її мета – розгляд змін до міських програм і бюджету. Проте найбільшу увагу привертає третє питання порядку денного: надання Комунальному підприємству “Теплопостачання міста Одеси” (КП ТМО) права виконувати функції замовника будівництва об’єктів комунальної власності. Це рішення відкриває перед підприємством нові можливості – і водночас викликає запитання щодо прозорості, ефективності та ризиків такої передачі повноважень.
Документ, винесений на голосування, передбачає, що КП “Теплопостачання міста Одеси” зможе не лише виконувати свої основні функції (забезпечення теплопостачання), а й замовляти проєктування, будівництво, реконструкцію чи ремонт об’єктів комунальної власності
Тобто тепловики отримають повноваження, які зазвичай виконують окремі департаменти або управління міської ради.
Такі зміни можуть здатися технічними, проте на практиці вони означають суттєве розширення управлінських функцій підприємства, що впливає на розподіл коштів та відповідальність за інфраструктурні проєкти.
Процедура підготовки до сесії викликала занепокоєння серед представників громадськості
Лише за одну добу – 12 травня – пройшли три засідання постійних депутатських комісій, на яких розглядалися питання, винесені на сесію:
- Комісія з питань містобудування та архітектури,
- Комісія з соціальної політики та праці,
- Комісія з питань бюджету і фінансів.
Всі засідання провели в кабінеті №307, де ще 9 травня було зафіксовано проблеми зі звуком у трансляціях. Попри це, міська рада не вирішила проблему, що практично унеможливило повноцінне публічне спостереження за роботою депутатів. Враховуючи важливість питань, що розглядаються, така ситуація підриває довіру до процесу ухвалення рішень.
Передача повноважень замовника будівництва комунальному підприємству, яке спеціалізується на теплопостачанні, може спричинити юридичні, фінансові та організаційні ризики:
- Професійна невідповідність: КП ТМО не має профільного досвіду в управлінні будівельними проєктами. Це може призвести до неефективного використання бюджетних коштів, зривів строків або навіть технічних помилок.
- Відсутність незалежного контролю: розширення повноважень без механізмів нагляду може призвести до корупційних ризиків. Підрядники можуть обиратися на непрозорих засадах, а витрати — завищуватися.
- Централізація ресурсів: передача функцій замовника одному підприємству може призвести до концентрації влади та обмеження конкуренції серед інших комунальних структур або приватних виконавців.
Окрім рішення щодо КП “Теплопостачання”, депутати також розглянули:
- Зміни до програми “Незламна Одеса” (2024–2026) — ймовірно, йдеться про додаткове фінансування об’єктів цивільного захисту чи соціальної інфраструктури;
- Коригування бюджету міської громади на 2025 рік — поки без деталізації витрат;
- Зміни до програми “Безбар’єрна Одеса” (2023–2025) — зокрема, 2,5 млн грн планують спрямувати на розробку проєктної документації для облаштування пляжу «Дельфін» з урахуванням доступності.
Ці ініціативи є важливими, проте їх обговорення знову відбулося в умовах обмеженого доступу громадськості, що суперечить принципам відкритого врядування.
Нагадаємо, що дві депутатські комісії – з питань культури та з питань регламенту і етики – наразі фактично не функціонують, оскільки в їхньому складі менше трьох депутатів
Це ще один сигнал про фрагментованість та ослаблення інституційного контролю в міській раді, яка водночас делегує підприємствам стратегічні повноваження.
Передача повноважень замовника будівництва КП “Теплопостачання міста Одеси” – це рішення, що потребує широкого суспільного обговорення, експертної оцінки та чітких механізмів контролю
На тлі процедурного поспіху, проблем з доступом до інформації та відсутності балансу в роботі комісій, такий крок може викликати більше питань, ніж відповідей.
Одеська міська рада має забезпечити прозорість і відкритість усіх процесів, особливо коли йдеться про управління мільйонами гривень з бюджету громади.
Джерело: ІНТЕНТ