Верховна Рада України ухвалила у першому читанні законопроєкт №14048, який передбачає запровадження державного нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування
За документ проголосували 243 народні депутати.
Ініціатива викликала жваве обговорення в експертному середовищі, оскільки повертає державі інструменти впливу на рішення місцевих рад, втрачені після реформи децентралізації 2014 року.
Як пояснюють у парламенті, законопроєкт №14048 має на меті створення «ефективної системи забезпечення законності актів органів місцевого самоврядування»
Документ визначає порядок державного нагляду за рішеннями місцевих рад, компетенцію органів виконавчої влади у цьому процесі, а також формує систему кадрового резерву на посади голів районних державних адміністрацій.
Ключова новація – можливість Кабінету Міністрів та голів місцевих адміністрацій оскаржувати акти органів місцевого самоврядування через суд, якщо ті, на їхню думку, порушують законодавство.
У Верховній Раді підкреслюють, що документ сприятиме «зміцненню принципів верховенства права, законності та відповідальності органів публічної влади перед суспільством».
Законопроєкт №14048 – це чергова спроба законодавчо врегулювати питання контролю за діяльністю місцевої влади, яке залишається «сірим полем» після проведення децентралізаційної реформи.
Після 2014 року прокуратура втратила повноваження нагляду за законністю актів місцевих рад. Передбачалося, що ці функції перейдуть до префектів – представників держави на місцях, які мали б стежити за дотриманням законів і балансу повноважень.
Однак інститут префектів так і не запрацював, а реформу зупинили на півдорозі.
Минулого місяця Рада вже відхилила подібний законопроєкт №13150, підготовлений командою «Слуги народу» на чолі з Давидом Арахамією. Той документ також мав на меті відновити державний контроль, але викликав критику через можливі суперечності з Європейською хартією місцевого самоврядування.
Євроінтеграційний контекст і вимоги ЄС
Реформування системи державного контролю за місцевими органами є одним із індикаторів, які Україна зобов’язалася виконати в межах програми Ukraine Facility.
Цей пункт передбачає переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу, що є умовою для отримання близько 350 млн. євро фінансування від Євросоюзу.
Терміни виконання цього зобов’язання вже спливли, однак питання залишається актуальним
Прийняття законопроєкту №14048 можна розглядати як спробу продемонструвати поступ у напрямку реформування місцевого управління, навіть попри те, що нова ініціатива має інший фокус – не децентралізаційний, а контрольний.
Опозиційні депутати та частина експертного середовища вже висловили занепокоєння, що законопроєкт фактично відновлює державний контроль над органами місцевого самоврядування, що суперечить європейським принципам субсидіарності та самоврядності
Юристи наголошують, що нагляд через суд може перетворитися на інструмент політичного тиску на місцеві ради, особливо у випадках, коли йдеться про конфлікт інтересів між центральною та регіональною владою.
Законопроєкт №14048 ухвалено лише у першому читанні
Попереду – доопрацювання з урахуванням пропозицій уряду, профільного комітету та експертів Ради Європи.
Якщо документ буде прийнятий остаточно, це може стати новим етапом у балансі між центром і регіонами – із потенційним зміщенням акценту від автономії до більш жорсткого державного контролю.
Україна, яка прагне одночасно дотримуватися європейських стандартів і забезпечити керованість у воєнний час, стоїть перед складним вибором: як не втратити самоврядність, але гарантувати законність і відповідальність на місцях.